بانک کشاورزی

تاریخ: 29 مهر 1391

عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی:مذاکره با مشتری بهترین راهکار برای وصول مطالبات است

در دومین روز همایش سالانه وصول مطالبات بانک کشاورزی که با هدف تبیین سیاست‌های حوزه اعتبارات و وصول مطالبات این بانک برگزار شد، مهندس داور ماهیکار عضو هیأت مدیره این بانک درباره سیاست‌های نظارتی در بخش وصول مطالبات سخنرانی کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی،وی با اشاره به مسیر حرکت مطالبات و گذرگاه های متصور بر آن گفت: بر مبنای اصول نظارتی 8و 9 کمیته بال چنانچه مطالبات بانک به موقع وصول نشود این معضل سبب افزایش ریسک اعتباری، کاهش ارزش فعلی دارایی‌ها و مسئله دار شدن آنها و همچنین کم شدن توان بانک در پرداخت تسهیلات خواهد شد.
مهندس ماهیکار در ادامه با اشاره به اینکه یک نهاد نظارتی موضوع مطالبات معوق بانک‌ها را بررسی کرده و در این زمینه بعضی ضعف‌های درونی بانک‌ها،در بسیاری از موارد عوامل بیرونی و در برخی حالات عوامل بین‌المللی را دخیل دانسته است گفت: در این گزارش 9 قصور در انباشت مطالبات معوق متوجه بانک‌ها شده است که ملاحظه می‌شود توجه به تمامی موارد گفته شده در این بانک،طی مراحل پنج‌گانه وصول مطالبات به شعب تابعه یادآوری و تأکید شده است.
عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی مطالبات معوق در نظام بانکی را همانند اقیانوس یخ زده و منجمد در کنار توسعه اقتصادی کشور دانست و گفت: برای رسیدن به وصولی به موقع، باید پرداختی خوب، نظارت بر مصرف تسهیلات و تداوم ‌ارتباط با بدهکار تا تسویه طلب و پیگیری به‌موقع در دستور کار شعب قرار گیرد.
ماهیکار در ادامه با ذکر این نکته که به منظور جلوگیری از تعطیلی واحدهای اقتصادی و فراهم کردن زمینه رشد و حفظ اشتغال لازم است بدهکاران بانک طبقه‌بندی شده و بر اساس تقسیم‌بندی صورت گرفته برای راه‌اندازی این قبیل از طرح‌ها اقدام ‌شود، گفت: تملیک واحدها به دلایل متعدد معضل آفرین و حتی گاهی مطالبات آفرین و مشکل‌ساز است و باید متناسب با شرایط هر بدهکاری برای محدود کردن دامنه مطالبات معوق راهکار مشخصی توسط شعب انتخاب شود.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی با بر شماری مجموعه بررسی‌های مدنظر حوزه نظارت و بازرسی در سال جاری درباره اقدامات مدیریت‌ها و شعب تابعه این بانک در امر وصول مطالبات گفت: موضوع وصول مطالبات مهم‌ترین اقدام برای تأمین منابع مالی مورد نیاز بانک است و پیگیری طلب در موعد مقرر سبب خواهد شد که بخش قابل توجهی از مطالبات بانک به حیطه وصول درآمده و یا تعیین تکلیف شوند.
ماهیکار با اشاره به اینکه اگر وصول مطالبات صورت نگیرد ریسک نقدینگی در بانک حاصل می شود افزود: در ادامه ریسک نقدینگی تبدیل به ریسک اعتبار خواهد شد که متفاوت از ریسک اعتباری است و در صورت تحقق یک چنین معضل و مشکلی اعتبار بانک از نگاه مشتر مواجه با مشکل می‌شود.
وی گفت: برای فائق آمدن به معضل اشاره شده در وصول مطالبات بایستی به دو موضوع توجه جدی شود.اول اینکه پیگیر وصول مطالبات معوق شویم سپس تمرکز خود را بر پیشگیری از ایجاد مطالبات معوق معطوف کنیم و نگذاریم مطالبات جاری به طبقه موعد گذشته وارد شوند.
ماهیکار در پایان، مذاکره با مشتری و شنیدن سخنان وی و انتخاب راه کار مشخص برای تعیین تکلیف طلب را موفق‌تراز ده‌ها اقدام دیگر در وصول مطالبات بانک دانست.